Barbershop
Barbershop is een close-harmony variant die vierstemmig en zonder instrumentale begeleiding gezongen wordt. De karakteristieke sound bevat veel akkoorden. Meestal bestaan de koren uit alleen vrouwen óf alleen mannen. Barbershop zegt niets over het genre; praktisch elk liedje of muziekstuk kan in Barbershopstijl gearrangeerd worden.
Als je alles wilt weten over de achtergrond van deze stijl, dan kun je goed terecht op de website van Holland Harmony, de overkoepelende organisatie van Nederlandse Barbershoppers.
Wanneer je kennismaakt met Between Two Rivers zijn er een paar Barbershop-bijzonderheden die je vast wilt weten:
Tenor, Lead, Baritone, Bass.. hoe zit dat?
Uit de benamingen van de vier stempartijen blijkt de oorsprong van onze stijl: Barbershop is afkomstig uit Amerika en werd van origine door mannen gezongen: Tenor, Lead, Baritone en Bass dus!
Melodie
Typisch is dat de op één na hoogste partij (Lead) de melodie zingt. Daarboven zet de Tenor een tweede stem neer. De Bass geeft het geluid een solide ondergrond met een donkere, ronde klank. De Baritone kleurt het ene moment met de lead, het volgende moment meer met de Bass. Anders dan bij de meeste andere zangstijlen is het dus niet de hoogste stempartij die de melodie voor haar rekening neemt. Dit komt voort uit het oude gebruik van de Amerikaanse hymnes, geschreven voor mannen en vrouwen, waarbij de mannentenoren de melodie zongen en de vrouwen de stem erboven.
De magische vijfde toon
Een Barbershop-arrangement staat bol van de septiemakkoorden. Als deze zuiver gezongen worden, ontstaat er door de luchttrillingen een boventoon. Je hoort dan dus een vijfde stempartij die niet gezongen wordt, maar wel heel duidelijk hoorbaar is. Wij worden daar altijd héél blij van!
Sectional Leader
Elke stempartij wordt geleid door een ‘sectional leader’. Zij zorgt ervoor dat er binnen haar stempartij zo veel mogelijk eenheid bestaat in de klank. Eén keer per maand besteden we een halve repetitie aan ‘sectionals’: de stempartijen oefenen apart en concentreren zich dan vooral op hun samenklank.
Pitch pipe
We zingen dan wel zonder muzikale begeleiding, maar we je moet natuurlijk wel bij elke song weten hoe je moet beginnen.
Daarom wordt voor elke song op de ‘pitch pipe’ geblazen. Deze geeft een referentie-toon. De begintoon van de song kan per stempartij verschillen; na het horen van de pitch moet dus iedereen zelf weten wat hun beginnoot is.
Performance
Even typisch als de klank is de performance. Dat is meer dan een paar pasjes. Met elke song willen we een verhaal vertellen. We bespreken met elkaar waar de song over gaat en hoe we dat het beste kunnen overbrengen. Soms zijn dat alleen gezichtsuitdrukkingen, soms ook een hele choreografie.
Risers
Tijdens repetities staan we op ‘risers’, getrapte podiumdelen die samen een soort kommetje vormen. Daardoor kunnen we elkaar goed horen en hebben we goed contact met de dirigent. We zingen uit het hoofd en de stemgroepen staan door elkaar. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat je bij je buurvrouw kunt ‘afluisteren’. Koppie erbij dus!
Afhankelijk van de aard van het optreden nemen we soms onze risers mee. Maar eigenlijk hebben we niet meer nodig dan onze stemmen!
After glow
Na elke repetitie drinken we samen een drankje en is er tijd om na te praten, bij te praten en lekker verder te zingen! Dit wordt internationaal ‘after glow’ genoemd; samen nagenieten.
Cat songs
Eén van de dingen die deze stijl zo leuk maakt is het ongeplande samen zingen. Er bestaat een soort basispakketje aan bekende songs die de meeste Barbershoppers wereldwijd kennen, de zogenaamde Cat-songs. Als Barbershoppers elkaar ontmoeten tijdens een evenement, kunnen ze dus spontaan samen zingen! Iemand blaast de pitch en daar gaan we. De ‘afterglow’ na een concert, wedstrijd of evenement is natuurlijk hét moment om nog even samen te zingen in de foyer. Of in de garderobe. Of op het treinstation. Of.. bedenk het maar. Hoe leuk is dat?
De Conventie
Elke twee jaar organiseert Holland Harmony de ‘Barbershop Conventie’, dé wedstrijd tussen Nederlandse Barbershopkoren. Tijdens de Conventie mag elk koor twee songs laten horen aan een jury van deskundigen uit de internationale Barberhopwereld. De Conventie is een enorm driedaags evenement waarbij Barbershoppers uit de hele wereld elkaar ontmoeten. Behalve de competitie zijn er shows, muzikale verrassingen en vooral heel veel… zingen!
Between Two Rivers en de Conventie
Voor ons is de Conventie hét moment om ons te meten aan andere koren, en vooral aan onszelf. Tijdens de competitie laten we het allerbeste zien wat we op dat moment in huis hebben. Daardoor is het elke keer weer een ijkpunt en bepaalt het deels onze koers voor de volgende twee jaar.
De voorbereiding voor de Conventie begint ruim een jaar van te voren met de keuze van de twee songs. De songs, de performance en de hele ‘package’ moeten aan allerlei criteria voldoen om bij de jury in de smaak te vallen. Het is elke keer een spannend traject met als hoogtepunt die paar minuten op het grote podium. Soms valt het mee, soms valt het tegen, maar het is altijd een groot feest!
Hier vind je filmpjes van Between Two Rivers tijdens Barbershop Conventies door de jaren heen:
2019: ‘When a man loves a woman’ en ‘When I fall in love’
2017: ‘If I loved you’ en ‘Mama’s gone, goodbye medley’
2015: ‘Oh, you beautiful doll’ en ‘What kind of fool am I?’
2013: ‘Two tickets to Georgia’ en ‘Come, take your place in my heart’
2011: ‘Come fly with me’ en ‘Because of you’
2009: ‘Raining in my heart’ en ‘I can’t give you anything but love’
2007: ‘Oh, how I miss you tonight’ en ‘Two tickets to Georgia’
2005: ‘May I never love again’ en Every street’s a boulevard in old New York’